Proč nechtít levné webové stránky?
V první řadě bych chtěl říci, že proti levným webům nic nenamítám. V tomto článku bych chtěl především živnostníkům, a majitelům malých a středních byznysů přiblížit, jaká jsou rizika levného webu.
Samozřejmě, ani vyšší cena není zárukou kvality a web by měl při jakékoliv ceně splňovat určité předpoklady, díky kterým může pomoci vašemu byznysu. Zásadní požadavky jsou kladeny zejména na firmu nebo člověka, který web bude tvořit.
Rizika vynechání důležitých kroků tvorby webu
- Strategie internetového marketingu – Sami si musíte stanovit, co od webu očekáváte. U levných webů nebo webů „zdarma“ na to však velmi často není brán žádný ohled. Dostanete „krabicové“ řešení, jako každý jiný. Těžko se pak můžete dostat před konkurenci. Výsledkem tohoto kroku je ucelená koncepce, co, a hlavně jak, chcete na internetu dokázat.
- Konzultace byznys plánu webu – Toto je naprosto kritická část. U levného webu sice budete mít web, ale co z toho. Pokud jste neřešili otázky jako „Kdo je cílová skupina?“, „Jak se na web dostane?“, „Co na tom webu má udělat?“, pak jsou všechny investované peníze vyhozené. Lidé totiž sami od sebe na web opravdu nepřijdou.
- Návrh informační architektury – Správný návrh informační architektury je základním stavebním kamenem pro SEO a následnou optimalizaci webu. Vychází z toho, co lidé na internetu hledají a dává do vztahu „uživatelův dotaz“ -> „nejrelevantnější stránka na vašem webu, na tento dotaz“. Tvůrce levného webu toto bohužel nemá často zahrnuto v ceně a pak je to bohužel „nejrelevantnější stránka konkurence“.
- Návrh obsahové strategie – Když máte stanovenou cílovou skupinu a informační architekturu, obsahová strategie řeší otázky „Co, jak, kde a komu prezentovat?“. Text a multimédia na stránkách jsou vašimi prodavači, kteří mají návštěvníky přesvědčit k požadované akci (konverzi).
- Webdesign – Toto jediné máte pod kontrolou, protože to jediné vidíte na „první pohled“. Zde by ale překvapivě nemělo záležet na vašem názoru, ani na názoru webdesignéra. Důležité je, jak to vidí vaše cílová skupina. Proto se ptejte jich, využijte testování A/B za pomoci analytických dat o používání webu. Váš webdesign by se měl neustále vyvíjet, směrem k co nejvyšší použitelnosti a UX (uživatelským zážitkům), tak aby podporoval byznys plán webu.
- Nasazení na redakční systém / tvorba webové aplikace – Dnes nejrozšířenější redakční systémy jsou dostupné zdarma. Webová aplikace na míru je nutnost až u větších nebo specifických webů. Kvalitní webová aplikace, splňující standarty bezpečnosti, rychlosti a rozšiřitelnosti, je opravdu drahá. Ale čím více váš byznys poroste, tím více vám nebude stačit open source redakční systém. Pokud to však lze, není špatné začít na open source. Ušetří to nemalé množství prostředků.
Rizika technicky špatného webu
- Responzivní Webdesign – Responzivní design je takový, který se dokáže přizpůsobit velikosti obrazovky. Stále větší % lidí používá pro prohlížení webu chytré telefony a tablety. Během pár let se dostaneme na více než 50 % přístupů z telefonů. V České republice je navíc pomalé mobilní připojení, díky našim skvělým mobilním operátorům, a proto je třeba optimalizování mobilnímu webu věnovat dvakrát takovou péči, než ve vyspělejších zemích. Pokud webdesignér není schopen udělat responzivní web, obloukem se mu vyhněte.
- Strukturovaná data – Budoucnost webu představují automaticky (strojově) zpracovatelná data. Čím více jich na webu bude, tím lépe. Minimálně vaše kontaktní údaje by měly být v podobě strukturovaných dat.
- Bezpečnost – Web by měl zabezpečený proti útokům jako XSS, SQL injection, CSRF, FPD a další.
Zapomněl jsem na další rizika? Podělte se o ně v komentářích.
Cena kvalitního webu
Pokud chcete všechny tyto kroky mít obstojně realizované, je třeba u průměrného firemního počítat s minimálně 150 hodinami práce. Hodinové sazby se pohybují:
- Junior – od 200 Kč/h
- Senior – od 500 Kč/h
- Expert v oboru – v tisících Kč/h
Jestliže je váš rozpočet na web nižší, pravděpodobně některé kroky a technické předpoklady budou ošizeny, nebo zcela vynechány. Tím vzniká riziko největší, že web bude mít velmi málo návštěvníků, z nichž se stane ještě méně zákazníků.
Nevyhazujte peníze za web, který nebude plně podporovat váš byznys. Chtějte vydělávající webové stránky.