4 pravidla linkbuildingu
Co je linkbuilding?
- budování zpětných odkazů
- soustavná a dlouhodobá činnost
- přináší zvýšení přímé návštěvnosti (skrz zpětný odkaz)
- přináší zvýšení zprostředkované návštěvnosti (skrz vyhledávače)
Síťový graf
Linkbuilding vychází z teorie sítí. Teorie sítí říká, že oblíbenost uzlu, je dána počtem vazeb, které vedou z ostatních uzlů v síťovém grafu, směrem k němu. V případě internetu, je uzlem webová stránka a vazbou zpětný odkaz. Z toho lze odvodit první pravidlo:
Čím víc zpětných odkazů vede z jiných webových stránek na vaši stránku, tím je stránka úspěšnější.Autoritativnost odkazující stránky
Když zvážíme, že oblíbenost stránky, která odkazuje na vaši stránku, se počítá stejným způsobem, dojdeme k závěru, že musí záležet i na kvalitě stránky, která odkazuje. Tato kvalita, nebo také autoritativnost, není vyjádřena ničím jiným, než zpětnými odkazy, které vedou na onu stránku. Tedy druhé pravidlo:
Čím kvalitnější a autoritativnější stránka odkazuje na vaši stránku, tím lépe.Síla vazby mezi stránkami
Představte si síť, ve které jste vy a vaši přátelé. S někým se přátelíte více a někým méně. Jak je tento fakt zakomponovaný v teorii sítí? Existuje něco, čemu se říká síla vazby.
A jak se měří síla vazby u jednotlivých zpětných odkazů? Proklikovostí. Aby byl odkaz proklikový, je důležité, aby byl na navštěvované, tématicky podobné stránce a byl pro její návštěvníky dobře viditelný. Překvapení, které vede k formulování třetího pravidla:
Čím je zpětný odkaz proklikovější, tím je hodnotnější.Dělení vlivu mezi více stránek
Představte si webovou stránku, která odkazuje na spoustu jiných stránek. Váha každého takového odkazu pak musí zákonitě klesat. Z toho lze vydedukovat čtvrté pravidlo:
Čím méně dalších zpětných odkazů se vyskytuje na odkazující stránce, tím větší má zpětný odkaz váhu.
Definice kvalitního linkbuildingu
„Linkbuilding je disciplína, zabývající se postupným budováním zpětných odkazů s vysokovou proklikovostí z kvalitních a autoritativních stránek s minimem jiných zpětných odkazů.“
Realita
Realita se však setkává s podstatnými omezeními. Navštěvovaných autoritativních stránek v každém tématickém oboru je málo. Stránky již obsahují mnoho jiných zpětných odkazů. Neinformovaní majitelé stránek odmítají umístění odkazů s potencionálním proklikem. A konečně, cena za kvalitní zpětné odkazy není zanedbatelná.
Je ale třeba vzít v úvahu, že snižováním těchto atributů se zároveň snižuje kvalita linkbuildingu!